Techbeurzen als springplank voor start-ups in hun zoektocht naar nieuwe markten
Start-up Moovd was vorige week onderdeel van een handelsmissie naar de technologiebeurs Collision in Toronto. Mede-oprichter Menno Kamphuis: "Canadese markt kan springplank zijn naar de Amerikaanse."
Handelsmissies naar technologiebeurzen hebben veel nut voor start-ups. Dat bleek onder meer tijdens de Finse beurs Slush, waar 4TU.IMPACT de finale hield van de afgelopen Impact Challenge. Meerdere start-ups reisden toen vanuit de vier deelnemende technische universiteiten (4TU) af naar Finland. De deelnemers breidden er hun netwerk uit en kwamen in contact met investeerders.
Vandaar dat 4TU nu ook aansluit bij twee, door het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) georganiseerde, missies naar Viva Technology in Parijs en Collision in Toronto, Canada.
Een combinatie van factoren
Een van de start-ups die meegaat naar Collision is Moovd. Mede-oprichter Menno Kamphuis heeft een droom: over vijf jaar wil hij met zijn bedrijf Moovd de digitalisering van de zorg wereldwijd flink vooruit helpen. Hij is hard op weg. In tweeënhalf jaar tijd groeide de onderneming van twee naar zestien medewerkers, paste het therapieën toe bij zo’n zesduizend mensen en heeft het klanten in Amerika, Australië, Duitsland, België, Frankrijk en Nederland. Kamphuis wil nu de Canadese markt gaan verkennen.
De serie de ”Insightful Innovators” is een initiatief van 4TU.Federatie en Innovation Origins. Hier lees je de verhalen van ondernemende studenten op vier Nederlandse technische universiteiten en hun ambitie om de wereld een stukje mooier te maken. Zij zijn een drijvende kracht achter innovatie in Nederland.
Hoe het komt dat de start-up zo groeit, kan Kamphuis niet met één antwoord duiden. “Het is een combinatie van factoren: de juiste mensen om je heen kunnen verzamelen, de juiste mensen kunnen aannemen, mooie partnerships kunnen aangaan, belangrijke klanten zijn aangehaakt, succesverhalen kunnen verzamelen.”
Kamphuis heeft een bedrijfskundige achtergrond. Na zijn afstuderen aan de Saxion Hogeschool in Enschede wilde hij wat doen aan het probleem dat wereldwijd veel mensen slecht toegang hebben tot de geestelijke gezondheidszorg. Samen met zijn broer, Sander, ook bedrijfskundige, had hij een idee om met digitalisering binnen de zorg te integreren. Na een succesvolle pilot met een aantal grote traumaklinieken in Nederland besloten de twee een bedrijf te starten. Begin 2020 schreven zij Moovd in bij de Kamer van Koophandel.
Het echte probleem
Moovd digitaliseert therapieën als exposure-therapie en Eye Movement Desensitization Reprocessing, ook wel EMDR-therapie, zoals Kamphuis het verwoordt. Hoe het werkt? Bij een therapie als EMDR gaat het erom dat mensen schokkende gebeurtenis verwerken. “Een therapeut moet bij deze therapie het werkgeheugen van een cliënt opvoeren, zodat de herinnering aan een schokkende gebeurtenis afbrokkelt in het langetermijngeheugen. “
Dat proces kost Kamphuis veel tijd en is zwaar, aldus Kamphuis. “Een therapeut beweegt daarbij steeds de vingers of knipt ermee. Daarbij geeft hij opdrachten aan de cliënt. Dat hele proces is vervat in een protocol. Dat protocol hebben wij gedigitaliseerd.”
Vanaf een laptop of een smartphone is een programma te volgen dat de opdrachten geeft. “Als een soort spel.” Het algoritme van Moovd meet de reactietijden en de optimale werkgeheugen belasting van een persoon en past daar de opdrachten op aan. Als het ware neemt het programma de leiding van het protocol over. Zo kan de therapeut zich focussen op de andere delen van het proces. “Die kan zich richten op het echte probleem, de herinnering die de cliënt als vervelend ervaart.”
Traditionele markt
Exposure-therapie confronteert mensen met hun angst, trauma of fobie, gaat Kamphuis verder. “Dat doen wij ook digitaal. Mensen kunnen hun angst te lijf gaan met de eigen laptop of smartphone. Of, als ze die een hebben met een VR-bril.”
Moovd ontwikkelde de therapieën samen met therapeuten uit de praktijk. Maar de zorg is, volgens Kamphuis, een vrij traditionele markt. Een markt waarin niet iedereen staat te popelen om de stap naar digitalisering te zetten, merkt Kamphuis. Tegen hen zegt de ondernemer: “De methodieken veranderen niet, die zijn wetenschappelijk onderbouwd. Je zet ze alleen op een iets andere manier in. Dat is het enige wat we de mensen willen duidelijk maken.”
“We krijgen veel positieve reacties. Mensen zien echt wel dat dit de toekomst is.” Volgens Kamphuis zijn de digitale therapieën niet dé oplossing voor de problemen in de zorg. “Er staat enorm veel druk op de zorg. Er zijn lange wachtlijsten, er is die druk op de therapeuten zelf. Daardoor is er veel uitval bij deze professionals en cliënten krijgen niet de juiste behandeling. Onze oplossing tackelt een deel van het probleem.”
Het Canadese zorgsysteem
Via Saxion Hogeschool kwam Kamphuis in contact met Novel T, dat ook gelinkt is aan de Universiteit Twente. “Novel T heeft een groot netwerk. Als je een vraag hebt, helpen ze je of verwijzen je door. Bijvoorbeeld met contracten. Ook zijn er handelsmissies met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). We zijn in december mee geweest naar Slush in Finland. Dat was heel gaaf. Je komt in contact met mensen die in dezelfde fase zitten als jij. Allemaal met een eigen bedrijf en ze zijn er allemaal met hetzelfde doel: kijken of er internationale klanten zijn en of je in contact kunt komen met investeerders.”
Afgelopen week reisde de start-up als onderdeel van de handelsmissie naar Collision in Toronto. Daar wilde Kamphuis onderzoeken of de Canadese markt interessant voor de start-up is. “Ons doel was te begrijpen hoe het Canadese zorgsysteem in elkaar zit”, zegt Kamphuis na afloop. En dat doel is ruimschoots behaald. “Voorafgaand wisten we precies wie we wilden spreken. RVO en de 4TU hielpen ons met de contacten te leggen. Tijdens de missie ging het netwerken bijna vanzelf.”
Moment kiezen
Kamphuis sprak met zorgverzekeraars, ziekenhuizen, zorginstellingen, en landelijke en gemeentelijke overheid. “Het is een heel interessante markt waarin de zorgverzekeraars niet zo’n grote rol spelen als in Nederland.” De ondernemer kreeg lovende reacties op de digitale therapieën. “Ook van Amerikaanse bezoekers. Ze zien dit echt als de next generation voor de gezondheidszorg.”
Of en wanneer Moovd de stap naar de Canadese markt maakt, is nog de vraag. Met de opgedane contacten gaat Kamphuis verder in gesprek. “Het is de vraag of de Canadese gezondheidsmarkt al klaar is voor deze manier van therapie geven. In Canada lopen ze een paar jaar achter vergeleken met ons.”
Dat moment kiezen is belangrijk, leerde hij van start-ups die zich al op de Canadese markt begeven. “En als je erin slaagt de Canadese markt te veroveren, dan is dat een springplank naar de Amerikaanse markt.”