Gezamenlijk ontwikkelen online & offline lesmateriaal
Voor Bachelor en schakelonderwijs
1) Inventarisatie best practices en lopende initiatieven
- Uitvraag onder leiders initiatieven, betrokken docenten, discipline/vak-communities en opleidingscoördinatoren naar best practices, mogelijkheden voor gezamenlijkheid en wat hiervoor nodig is.
- Inventariseren wat er (nationaal en internationaal) al voorhanden is aan lesmateriaal.
- Inventarisatie richt zich naast informatica, werktuigbouwkunde en elektrotechniek ook op andere beta- en technische disciplines.
2) Stimuleren en initiëren van het gezamenlijk ontwikkelen van lesmateriaal door vakdocenten
- Gesignaleerde kansen in de inventarisatie faciliteren door slim koppelen aan bestaande voorzieningen en ondersteuning, in afstemming met de leiders van de lopende initiatieven. Richten op nodige incentives/katalysators.
- Aanbevelingen 4TU.AMI hierbij meenemen.
Uitgangspunten
1) Bestaande initiatieven of behoeftes voor het maken van gezamenlijk lesmateriaal vormen het startpunt
2) Aansluiting zoeken bij andere programma’s zoals:
- Versnellingsplan ICT & Onderwijs, Zone Online (open) lesmateriaal
- Flexibilisering onderwijs
- Microcredentials (EDUbadges)
- Stimuleringsregeling Open en online onderwijs
3) Bevorderen van kort cyclisch en agile werken: beter veel (kleine) experimenten dan één of twee logge projecten
4) Uitvoering van projecten ligt bij vakdocenten
5) Waar mogelijk ondersteuning regelen
6) Ervaringen laten delen en leren van elkaar: wat werkt en wat werkt niet
7) Exposure geven aan de ontwikkelde lesmaterialen
Team
- Simone Kortekaas (trekker), Head Research & Education Support Library (WUR)
- Gerco Onderwater, Director School of Science and Engineering (RUG)
- Koen de Pryck, Head - Center of Expertise in Learning and Teaching (CELT), Utwente
- Fred Gaasendam, Program manager ICT & Educational Innovation (TU/e)
- Daisy Blaauw, Project manager Strategic development Faculty of Science & Engineering (UM)
- Renate Klaassen, Programma coördinator 4TU CEE/Delft, Researcher/Ed.adv. (TUD)