‘Waarom moet ik dit weten?!’ Het is een veelgestelde vraag tijdens wiskundeles op de middelbare school. Maar wat als je met die ‘saaie’ formules een topsporter aan de overwinning kunt helpen? Dan wordt de les ineens een stuk leuker, ervoeren leerlingen van het Walburg College in Zwijndrecht.
Gepubliceerd in het Algemeen Dagblad (05-10-22) - door Marjolein Groenendijk - foto door Victor van Breukelen
Dat is precies de gedachte achter de ‘kitesurfles’ die door de technische universiteiten in Nederland is ontwikkeld en deze middag in Zwijndrecht wordt ‘uitgeprobeerd’. De opdracht? Ervoor zorgen dat een kitesurfer de race wint. Dát klinkt leuk. De leerlingen gaan enthousiast aan de slag op hun laptop.
Al snel wordt er gezucht en gesteund, want zo eenvoudig is het niet. Waar moet de kite in de lucht hangen om zoveel mogelijk snelheid te maken? Hoe groot moet de vlieger minimaal zijn? Wat als het minder hard waait dan gedacht: wat kan de kitesurfer doen om de vlieger toch de lucht in te krijgen? De grafische rekenmachines komen tevoorschijn. ‘Stiekem’ gaat de opdracht over luchtweerstand en trekkracht.
,,Hoe vaak vragen leerlingen niet: waarom moet ik dit weten?’’ zegt wiskundedocent Leantine in ’t Veld van het Walburg College. ,,Dit is weer eens wat anders dan kale sommetjes.’’
De leerlingen zijn druk aan het overleggen. Hier en daar worden goede antwoorden uitgewisseld. In ’t Veld vindt het allemaal prima. ,,Het klinkt misschien gek, maar het gaat mij niet om het antwoord. Ik wil dat ze er wat van léren.’’
‘Gewonnen!’ meldt het scherm. ‘Door alle onderzoeken en aanbevelingen is het haar gelukt. Ze is Europees kampioen.’ Hoewel fictief, voelt het aan de reacties van de leerlingen te merken toch goed dat ‘hun’ kitesurfer eerste is geworden. In ’t Veld tegen de klas: ,,De kitesurfer ging harder dan de wind. Best gek om voor te stellen.’’
Ingenieursonderwijs
De les maakt onderdeel uit van een project van de vier technische universiteiten in Nederland om middelbare scholieren kennis te laten maken met het ingenieursonderwijs. Het lesplezier staat voorop en dus is er een team aanwezig op het Walburg College om de leerlingen en de docent het hemd van het lijf te vragen over de kitesurfles.
Wat vonden ze ervan? En wat kan beter? Dat wil onderzoeker Romee Noorman graag weten. De 15-jarige Jillian vindt het leuk om eens niet in een boek bezig te zijn. ,,Dit is een stuk interessanter!’’ Sam (16) vindt opgaven uit een boek juist handiger. ,,Dit was wel leuk, maar ik werk liever naar de toets toe.’’ Een andere leerling merkt op dat hij nu eindelijk weet waar ‘de afgeleide’ − een wiskundige term − voor gebruikt wordt. In de kitesurfles wordt daarmee berekend wat de snelste vaarrichting is.
Docent In ’t Veld toont zich na afloop tevreden. ,,Het was leuk om te zien hoe enthousiast de leerlingen bezig waren. Ik zou wel meer zonder boek willen doen, maar er is vaak weinig ruimte voor binnen het lesprogramma. Het scheelt wel dat ik dit keer niet zelf iets hoefde te verzinnen.’’
De kitesurfles is de eerste ingenieursles die wordt getest. Gewerkt wordt aan een onlineplatform met meer lesmodules voor het voortgezet onderwijs. ,,Op die manier zorgen we voor actuele onderwerpen in de bèta- en technieklessen’’, zegt Jasper Müller van het New Future Lab uit Delft. ,,Het gaat daarbij niet alleen om de inhoud, maar ook om vaardigheden trainen en goed samenwerken.’’ Het is volgens hem niet per se bedoeld om leerlingen te werven voor een toekomst in de techniek. ,,Maar we willen wél dat ze na afloop weten: wil ik dit of wil ik dit juist niet.’’