Samen met de ontwikkelpartij heeft de 4TU.VO werkgroep een kick-off gehouden voor de ontwikkeling van het platform. De komende vijf jaar bouwen de vier Technische Universiteiten aan een online onderwijsplatform voor het voortgezet onderwijs. Leerlingen kunnen via digitale lesmodules alvast proeven aan het kenmerkende onderzoeken en ontwerpen van het ingenieursonderwijs.
Tijdens de kick-off was er ook een moment waarr de 4TU.VO werkgroep samen met de ontwikkelaars en ontwerpers mee moesten doen aan een interdiciplinaire serious game. Door in teams te strijden voor een gezamenlijk doel en samen te bouwen aan de oplossing, konden de partijen niet alleen kennismaken met elkaar, maar ook een voorproefje krijgen van hoe interdiciplinaire samenwerkopdrachten kunnen voelen.
Voor de ontwikkeling gaan de vier TU's een partnerschap aan met Ondernemerscollectief De Brouwerij. Dit snelgroeiende collectief met meer dan 50 creatief-technische talenten uit Delft stelt per vraagstuk een interdisciplinair team van ondernemers samen. In het collectief zitten experts op het gebied van ICT, UX/UI, serious gaming, gamification, gebruikersonderzoek, merkstrategie, onderwijsontwikkeling en project management. Meer dan 80% van het collectief heeft een achtergrond aan een technische universiteit.
Het collectief wordt gekenmerkt door innovatieve daadkracht en hun kartrekkersrol in diverse maatschappelijke vraagstukken. Zo ontwikkelt en faciliteert het collectief onder andere educatieve oplossingen voor het Ministerie van Onderwijs op gebied van Sterk Techniekonderwijs en voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken op gebied van digitale inclusie.
De start vierden we met een aantal initiatiefnemers waaronder Renée Prins, Jord de Kat Angelino, Kristel Thieme, Pieter Boerman, Michael Van Der Meer, Tanja Klop, Marjoleine van Kollenburg - Wouters, Jamila de Jong -van der Schaaf, Jasper Müller, Tessa van Lunenburg, Emma Hoogenboezem, Annelies Veeningen, Hanadie Leusink en Edgar de Wit.
Meer over 4TU.VO platform
Het 4TU.VO platform wordt een digitaal platform voor ingenieursonderwijs dat inspeelt op de behoefte aan actueel, modern en contextgericht onderwijs in het Voortgezet Onderwijs met de kwaliteitsstempel van de vier technische universiteiten.
Het Team
- TU Delft / Science Centre Delft: Michael van der Meer; Annelies Veeningen en dr. Tanja Klop
- TU Delft / Bètasteunpunt Zuid-Holland: Renée Prins
- TU Eindhoven: Marjoleine van Kollenburg-Wouters (Aansluitingscoördinator VO-WO)
- Universiteit Twente / Pre-University Universiteit Twente: dr. Pieter Boerman; Hanadie Leusink, MSc; Silke Heesen, MSc
- Wageningen Universiteit / Wageningen Pre-University: ir. Jamila de Jong en drs. Edgar de Wit (vaksteunpunt nlt / Wageningen Pre-University)
- New Future Lab: een multidisciplinair ondernemerscollectief
- New Future Education - ir. Jasper Müller, ir. Kristel Thieme
- Raccoon Serious Games - ir. Matthijs Schaap, Tessa van Lunenburg, BSc., Max Weel, BSc., Lesley van der Lee, Emma de Bie, BSc., Ir. Mees Daalder, Jan-Willem Manenschijn, BSc., Tim Micklinghoff, MSc.
- Game Tailors - ir. Olivier Hokke
- Studio Angelineau - ir. Jord de Kat Angelino, ir. Emma Hoogenboezem, Jesper Mokveld
- Studio Milou Foole - ir. Milou Foole
- De Jongleerstudio - ir. Simone de Jong
- Met Jezelf in Zee - ir. Romee Noorman
- Ir. Sander Oude Veldhuis (Freelancer & strategisch tekenaar)
- ing. Andrea van den Berg (Freelancer, grafisch ontwerper & kunstenaar)