Sinds de kick-off met de ontwikkelpartij zijn er al grote stappen genomen voor de pilot-fase van het ontwikkelen van het 4TU.VO platform. In nauwe samenwerking met VO-docenten en -leerlingen zijn de eerste aannames gevalideerd door middel van behoefte-onderzoeken en zijn er al drie gebruiksonderzoeken op scholen geweest met verschillende lesmodule-prototypes.
Samen met de werkgroep 'Inhoud' heeft het platform gekozen om bestaande lessen die de vier TU's aanbieden op scholen, als bron te gebruiken voor de lesmodule-protoypes. Het doel van de gebruiksonderzoeken is het uitvinden wat de behoeftes van de doelgroep daadwerkelijk betekenen, en hoe het 4TU.VO platform in de praktijk gebruikt kan worden. Bij deze onderzoeken werkt het platform met daadwerkelijke klassen en docenten uit de school-netwerken die gezamenlijk zijn opgebouwd.
De gebruiksonderzoeken vinden momenteel plaats door middel van prototyping, dit kan zowel digitaal als op papier. Hierdoor kan er snel getest worden en blijft de onderzoeksopzet flexibel. Ondertussen zijn er voldoende inzichten opgedaan om alvast te beginnen met het technisch bouwen van het platform. Daarvoor zijn al eerste stappen gezet in zaken als vormgeving en gebruik. In een focusgroep met een vijftal docenten wordt hun mening over het platform onderzocht. Wat vinden zij belangrijk, wat vinden zij van het voorstel voor de beschikbare informatie op het platform en wat vinden zij van de eerste voorstellen voor de stijl van het platform?
Inzicht: Top 3 user stories voor leerlingen als docenten
Hieronder de top drie user stories voor leerlingen en docenten. Het is duidelijk dat docenten een bepaalde mate van controle willen, ze willen grip op de les. De vorm binnen het platform moet nog gevonden worden. Hoe zetten we de docenten in de driver’s seat?