Part of the
4TU.
VO
TU DelftTU EindhovenUniversity of TwenteWageningen University
4TU.
VO
Close

4TU Federation

+31(0)6  1423 7775

coordinator@4tu.nl

Website: 4TU.nl

Eerste drie lesmodules als prototype gebouwd en getest bij docenten en leerlingen

maandag, 30 mei 2022

Sinds de kick-off met de ontwikkelpartij zijn er al grote stappen genomen voor de pilot-fase van het ontwikkelen van het 4TU.VO platform. In nauwe samenwerking met VO-docenten en -leerlingen zijn de eerste aannames gevalideerd door middel van behoefte-onderzoeken en zijn er al drie gebruiksonderzoeken op scholen geweest met verschillende lesmodule-prototypes.  

Samen met de werkgroep 'Inhoud' heeft het platform gekozen om bestaande lessen die de vier TU's aanbieden op scholen, als bron te gebruiken voor de lesmodule-protoypes. Het doel van de gebruiksonderzoeken is het uitvinden wat de behoeftes van de doelgroep daadwerkelijk betekenen, en hoe het 4TU.VO platform in de praktijk gebruikt kan worden. Bij deze onderzoeken werkt het platform met daadwerkelijke klassen en docenten uit de school-netwerken die gezamenlijk zijn opgebouwd. 

De gebruiksonderzoeken vinden momenteel plaats door middel van prototyping, dit kan zowel digitaal als op papier. Hierdoor kan er snel getest worden en blijft de onderzoeksopzet flexibel. Ondertussen zijn er voldoende inzichten opgedaan om alvast te beginnen met het technisch bouwen van het platform. Daarvoor zijn al eerste stappen gezet in zaken als vormgeving en gebruik. In een focusgroep met een vijftal docenten wordt hun mening over het platform onderzocht. Wat vinden zij belangrijk, wat vinden zij van het voorstel voor de beschikbare informatie op het platform en wat vinden zij van de eerste voorstellen voor de stijl van het platform?


Workshop "Inleven in de doelgroep en opstellen pijlers"

Op donderdag 28 april kwamen 4TU.VO werkgroep samen onder begeleiding van De Brouwerij voor een fysieke workshopdag.

In de ochtend verplaatste de werkgroep zich in de doelgroepen leerlingen en docenten via quotes, user stories envideomateriaal die in het doelgroepenonderzoek zijn verzameld. Ze gingen in duo’s in gesprek om te komen tot de top twee belangrijkste inzichten voor zowel de leerlingen als de docenten. Ieder duo kwam met hun eigen top twee voor beide doelgroepen met onderbouwing. Plenair werden de userstories besproken en ontstond er een top 3 aan user stories voor zowel de leerlingen als de docenten. Door deze oefening kwam de groep in de mindset van de leerlingen en docenten, diegenen waarom het uiteindelijk draait!

Na de lunch is er, vanuit de inleving in de doelgroepen, een eerste aanzet gemaakt voor de pijlers van het platform. Pijlers die de basis zullen zijn voor de verdere ontwikkeling van het 4TU.VO platform. Deze pijlers zijn de handvatten die richting geven aan wat wel/niet op het platform komt. Gedurende de pilot zullen deze pijlers verder worden aangescherpt.

Inzicht: Top 3 user stories voor leerlingen als docenten

Hieronder de top drie user stories voor leerlingen en docenten. Het is duidelijk dat docenten een bepaalde mate van controle willen, ze willen grip op de les. De vorm binnen het platform moet nog gevonden worden. Hoe zetten we de docenten in de driver’s seat? 


De initiatiefnemers 4TU.VO platform aan het woord over hun plannen en toekomstdromen
Interview: ‘Hoogwaardig onderwijs met de typische ingenieursaanpak’

4TU sprak de initiatiefnemers Pieter Boerman van de Universiteit Twente en Michael van der Meer van de TU Delft waar ze momenteel met het platform staan en wat hun toekomstdroom is.

Pieter: "Allereerst is het een platform waarin de kracht van vier universiteiten gebundeld wordt. We bieden hoogwaardig onderwijs aan met de typische ingenieursaanpak en willen met de kwaliteit die we als vier TU’s samen in huis hebben, het verschil maken, bijdragen aan het lesplezier van docenten en ervoor zorgen dat scholieren graag zo’n les willen volgen."

Lees het hele interview

Meer over 4TU.VO platform

Het 4TU.VO platform wordt een digitaal platform voor ingenieursonderwijs dat inspeelt op de behoefte aan actueel, modern en contextgericht onderwijs in het Voortgezet Onderwijs met de kwaliteitsstempel van de vier technische universiteiten.

Het Team

  • TU Delft / Science Centre Delft: Michael van der Meer; Annelies Veeningen en dr. Tanja Klop
  • TU Delft / Bètasteunpunt Zuid-Holland: Renée Prins 
  • TU Eindhoven: Marjoleine van Kollenburg-Wouters (Aansluitingscoördinator VO-WO) 
  • Universiteit Twente / Pre-University Universiteit Twente: dr. Pieter Boerman; Hanadie Leusink, MSc; Silke Heesen, MSc
  • Wageningen Universiteit / Wageningen Pre-University: ir. Jamila de Jong en drs. Edgar de Wit (vaksteunpunt nlt / Wageningen Pre-University)
  • New Future Lab: een multidisciplinair ondernemerscollectief 
    • New Future Education - ir. Jasper Müller, ir. Kristel Thieme
    • Raccoon Serious Games - ir. Matthijs Schaap, Tessa van Lunenburg, BSc., Max Weel, BSc., Lesley van der Lee, Emma de Bie, BSc., Ir. Mees Daalder, Jan-Willem Manenschijn, BSc., Tim Micklinghoff, MSc.
    • Game Tailors - ir. Olivier Hokke
    • Studio Angelineau - ir. Jord de Kat Angelino, ir. Emma Hoogenboezem, Jesper Mokveld
    • Studio Milou Foole - ir. Milou Foole
    • De Jongleerstudio - ir. Simone de Jong
    • Met Jezelf in Zee - ir. Romee Noorman
    • Ir. Sander Oude Veldhuis (Freelancer & strategisch tekenaar)
    • ing. Andrea van den Berg (Freelancer, grafisch ontwerper & kunstenaar)