Part of the
4TU.
Schools
TU DelftTU EindhovenUniversity of TwenteWageningen University
4TU.
Schools
Close

4TU Federation

+31(0)6  1423 7775

coordinator@4tu.nl

Website: 4TU.nl

Over 4TU.Schools

Een samenwerking tussen de vier technische universiteiten en het VO

Achter 4TU.Schools staat een uniek samenwerkingsverband. Elke technische universiteit in Nederland heeft een afdeling die zich inzet voor een sterke verbinding tussen voortgezet en hoger onderwijs. Binnen dit platform bundelen deze vier afdelingen hun krachten én werken ze samen met VO-docenten.

Het resultaat: een vernieuwend en toekomstgericht onderwijsaanbod dat leerlingen écht voorbereidt op de wereld van morgen.

Ontdek onze lessen

4TU.Schools: Platform

Hoe kunnen we de brug tussen voortgezet en hoger onderwijs versterken? 4TU.Schools doet dat door kennis, vaardigheden en het beeld van ingenieursonderwijs een plek te geven in het VO-curriculum. Onze lessen helpen leerlingen denken en doen als een ingenieur.

Naar het platform

Waarom ingenieursvaardigheden thuishoren in het voortgezet onderwijs

Hoe bereiden we leerlingen optimaal voor op een toekomst waarin samenwerking, creativiteit en probleemoplossend vermogen centraal staan? Binnen het 4TU.Schools platform werken de vier technische universiteiten samen met scholen in het voortgezet onderwijs om precies die vraag te beantwoorden.

Actief leren, actief denken

We stimuleren een actieve leerhouding bij zowel leerlingen als docenten. Actieve werkvormen dragen bij aan meer inzicht in onderwijsdoelen, vergroten de betrokkenheid én versterken de kwaliteit van het onderwijs.

Ingenieursonderwijs in het VO

Om de verbinding tussen voortgezet en hoger onderwijs te versterken, zet 4TU.Schools in op het vergroten van kennis, vaardigheden en een realistisch beeld van ingenieursonderwijs in het VO-curriculum. Dat vraagt om een brede, eigentijdse benadering die verder gaat dan traditionele vakstructuren.

Wat is ingenieursonderwijs?

Ingenieursonderwijs staat voor verbreding, vakoverstijging en een projectmatige aanpak. Het sluit aan bij actuele wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken, en richt zich op vaardigheden die leerlingen voorbereiden op een toekomst vol innovatie en samenwerking.

Binnen 4TU.Schools onderscheiden we vijf kernkenmerken van ingenieursonderwijs:

Een toekomstgerichte leerhouding

Ingenieursonderwijs helpt leerlingen vragen te stellen, te experimenteren en onzekerheid te omarmen. Door samen te werken in diverse teams ontwikkelen ze belangrijke interpersoonlijke vaardigheden, zoals vertrouwen, het combineren van perspectieven en het creëren van gezamenlijke oplossingen.

Waarom zijn ingenieursvaardigheden in het VO belangrijk?

Centrale vraag voor het 4TU.Schools platform is hoe de link tussen VO en HO verder te verbeteren met het versterken van kennis, vaardigheden en beeldvorming op het gebied van ‘ingenieuren’ en ingenieursonderwijs in het curriculum van het VO.

Lees onze visie op Ingenieursonderwijs